Позволено ли е изучаването на магия?
Позволено ли е изучаването на магия?
Ал-Хафиз Ибн Хаджер предава:
„Айетът:
“Ние сме само изпитание, тъй че не ставай неверник!”
показва, че изучаването на магия е неверие.
( Фетх ал-бари)
Ибн Кудама предава:
„Това, че ученето и преподаването на магия е забранено деяние, е безспорен въпрос сред учените, доколкото знаем.
Ханбелитите смятат, че човек става неверник, ако се научи да практикува магия, без значение дали вярва, че магията е позволено или забранено дело.
Според ар-Рази: „Изследователите по въпросите за магията са съгласни, че знанието за магията не е срамно, нито незаконно, основавайки се на това, че търсенето на знание е почтен довод, а също и въз основа на общоприетото значение на айета:
„Кажи:
“Нима са равни онези, които знаят, и онези, които не знаят?“
(39:9)
Освен това, ако магията не беше достъпна за изучаване, не би било възможно да я различим от истинските чудеса, а знанието за това,
дали нещо е чудо или не, е задължително.
Ето защо, придобиване на знание за магията е задължително и това, което е задължително не може да бъде незаконно или срамно.”
Според ал-Хафиз Ибн Кесир:
„Има известни спорове относно твърдението на ар-Рази.
Първо, ако ар-Рази е имал в предвид, че изучаването на магия не е срамно, логично е тогава опонентите на магията сред мутезилитите да отричат това становище. Обаче, ако е имал в предвид, че изучаването на магия не е срамно, според шериата, тогава изучаването на това как се прави магия е осъдено в следния айет:
„И последваха онова, което сатаните разправяха против владението на Сулейман.
И не бе Сулейман неверник, ала сатаните бяха учеха хората на магия…“ и като цяло в следните хадиси: „Който потърси помощта на ясновидец или чародей, става неверник в низпосланото на Мухаммед (с.а.с).”
(ал-Бухари)
:Който връзва възел и духва в него, е направил магия.“
Второ, как може изследователите на магията да са на мнение, че знанието за магията не е забранено, след като Коранът и хадисите ни предупреждават срещу изучаването й.
Освен това, съгласие между някои изследователи изисква доказателство, което доказва, че водещите учени, или по-голямата част от тях, твърдят, че не е забранено да се изучава магия.
Но къде са твърденията им?
Нещо повече, включването на изучаването на магия в смисъла на „знание“ в следния айет: „Нима са равни онези, които знаят, и онези, които не знаят?“
(39:9)
е спорно, защото този айет прославя учените, които изучават дисциплини от ислямската религия.
Също така, мнението, че знанието за чудесата зависи от изучаването на магия е неправилно и слабо. Това е така, защото най-великолепното чудо, което се е случило на Мухаммед (с.а.) е низпославането на Корана.
Следователно, познаването и изучаването на Корана като чудо не зависи от изучаването на магия.
Друго доказателство е, че сподвижниците на Пророка (с.а.с), учените от предците, съвременните водещи ислямски учени и обикновените мюсюлмани знаят какво е чудо и го разграничават от други деяния без да знаят какво е магия, без да я изучават или преподават. Абу Хаян казва в Ал-бахр ал-мухит:
„Магия, която прославя друг освен Аллах , като планети или шейтани, единодушно е прието, че е дело на неверие (куфр), и следователно,
е забранено да се изучава или използва.
Също така, магия, която възнамерява да убие,
да раздели съпруг от съпругата му или двама приятели, е забранено да се изучава или използва.
Дори магия, която има цели, различни от посочените по-горе, не трябва да се учи, нито да се използва.
В заключение, шарлатанство, магии и други подобни не трябва да се изучават, защото те са част от лъжата, дори ако се използват като средство за забавление.”
Коментари
Публикуване на коментар