ВИДОВЕ СИХР
Видове сихр според ар-Рази
(Тафсир ал Рази)
Съществуват осем вида сихр.
Първи вид
Сихрът на халдейците, които се кланяли на седемте планети, вярвайки, че тези планети управляват света и стоят зад силите на доброто и злото.
Това били хората, при които бил изпратен пророка Ибрахим .
Втори вид
Сихрът на хората, които имат фантазии и халюцинации.
Ар-Рази e доказал как фантазията може да окаже влияние върху хората.
Например човек може да ходи по стъблото на дърво,
ако то е на земята, но няма да може, ако стъблото е близо до река или на подобно място.
Съветът на докторите към човек с кървене от носа да не гледа към червени предмети или към лудия човек да не гледа към ярки или въртящи се предмети е просто,
защото човешката душа е била сътворена слаба и се подчинява на фантазии.
Трети вид
Търсене помощта на земните духове (джиновете),
които са два вида:
вярващи и неверници, като последните се наричат шейтани. Познавачите в тази област твърдят, че връзката с тези земни духове се постига чрез прости средства, като рукйа
(четене върху хора или предмети),
при която се използват думи на неверие и ширк,
а също и чрез дим.
Този вид сихр е познат като ал-ʿазаим, при който се прави заклинание срещу някого;
или сихр ат-тесхир, при който се използва помощта на джиновете за извършването на сихр.
Четвърти вид
Този вид включва правене на магия и измамване на очите. Основава се на това да се измами окото и да се погълне вниманието му само от обекта, който се наблюдава.
Опитният магьосник може да изпълни номер,
който да слиса зрителите и да улови погледите им,
оставяйки ги да гледат даден обект;
веднага след това той прави друг номер, който за тях е различен от това, което са очаквали;
и по този начин те биват смаяни.
Ако магьосникът мълчи или не говори неща, които разсейват зрителите, те ще бъдат наясно с всички номера, които той е възнамерявал да изпълни.
Пети вид
Удивителни предмети като геометрично изработени произведения на изкуството.
Например рицар, яздещ кон, държи рог в ръката си и сякаш постоянно духа в него.
Този вид, включително и конструирането на часовников механизъм, не трябва да се считат за част от сихра,
защото те се основават на положителни дела и ако човек разбира науката по-добре, той ще може да изобретява по-модерни машини.
Тези неща са станали известни сега, след напредването на технологията, която е била движещата сила за изобретяването на редица удивителни предмети.
Шести вид
Употребата на специфични лекарства в храна и мехлеми.
Трябва да се има предвид, че ефектът от подобно лечение не се отрича, тъй като резултатът от хипнозата е ясен.
Седми вид Магьосникът твърди, че той знае най-великото име на Аллах и че джиновете се подчиняват на заповедите му в много неща.
Ако човекът, който слуша магьосника, е слабоумен и по-малко схватлив, тогава той би повярвал, че онова, което му казва магьосникът, е истина.
Така слушателят бива привлечен към онова, което той смята за истина, и лесно може да бъде уплашен.
Когато страхът се внуши на човека, сетивните му възприятия отслабват и магьосникът може да стори каквото си поиска.
Осми вид
Злословенето по нечий адрес е от по-леките форми на сихр и широко разпространено сред хората.
(Тефсир Ибн Кесир)
Според Ибн Кесир ар-Рази е включил няколко форми на този вид сихр, тъй като е лесно забележим, а сихрът по принцип е трудно забележим и със скрита причина.
(Тефсир Ибн Кесир )
Видове сихр според ар-Рагиб Сихр има няколко значения, сред които са следните.
Сихр означава нещо умело и хитро.
Да се направи сихр на малко дете означава то да бъде измамено и да бъде привлечено вниманието му.
Казва се, че някой прави сихр на друг, ако той привлече вниманието му.
Това значение включва и онова, което поетите наричат сихр,привличащ погледа, защото той привлича вниманието на зрителя.
Например лекарите може да кажат, че някой е с
„привличаща погледа природа”.
Друг пример за този сихр се намира в следния айет:
„Ние сме омагьосани хора.”
(15:15),
което означава:
„Ние сме отдалечени от знанието.”
Трети пример за този сихр се намира в израза:
„Някои красноречия са сихр.”
Сихр може да се отнася и до магически номера,
като например тези, които се правят от магьосника,
за да отклони вниманието на зрителя от действителната му работа, чрез бързи и ловки движения на ръцете.
Под сихр се разбира делото, извършвано от сахир (магьосник)
с помощта на шейтани и с намерението да се приближи до тях. Това значение е посочено в айета:
„…ала сатаните бяха неверници - учеха хората на магия…” (2:102)
Под сихр се разбира общуването на магьосник с планетите
и докарването на духовете им, както те твърдят.
Изследване и обяснение на видовете сихр В класификациите на сихра, направени от ар-Рази, ар-Рагиб и други учени,
са включени и видове, които всъщност не са част от сихра, защото те са въз основа на буквалното значение на думата сихр, която означава „хитро дело със скрита причина”.
В своите класификации на сихра те са включили и неща като удивителните изобретения, действията, извършвани чрез бързо движение на ръцете, злословенето и други подобни.
Тези видове ще бъдат изключени от нашето изследване, като основното внимание ще бъде насочено към истинския сихр – този, при който магьосник се осланя на джинове и шейтани.
Има и друг въпрос, който трябва да бъдат изяснен, по отношение на духовете на планетите, споменати от
ар-Рази и ар-Рагиб.
Истината, която знаем от Аллах , е,
че планетите са сред Неговите творения и движенията им се направляват от Неговата повеля.
Следователно те не притежават свободна воля или душа и не оказват никакво влияние върху създанията.
Някой може да каже, че е чувал магьосници да изричат имена, които те твърдят,
че са имена на планети, или да използват кодиран език при общуването си с тези планети,
и че сихрът става пред очите им.
Но истината е, че появата на сихра не се дължи на влиянието на планетите, а на шейтаните, които са заблудили и изкушили магьосниците.
Казано е, че когато неверниците общували със своите каменни идоли, духове им отговаряли с глас, който идвал от вътрешността на идолите,
и те вярвали, че боговете им им отговаряли,
въпреки че това не е така.
Начините за заблуда са многобройни, така че нека Аллах да ни предпази от злото на шейтаните измежду хората и джиновете.
Коментари
Публикуване на коментар